معرفی انواع کارواش – زغالی بخریم یا دینامی؟ مزایا و معایب هرکدام

اگر خریدارید و در انتخاب خود بین کارواش خانگی زغالی و کارواش خانگی دینامی دچار تردید هستید، جی صنعت به کمک شما آمده است. بدون شک بعد از مطالعه این بخش به راحتی می توانید نسبت به انتخاب خود با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید . پس در ادامه با ما باشید.

کارواش خانگی چیست؟

انجام دقیق امور نظافتی در محیط های مختلف صنعتی و خانگی نیازمند یک ابزار قوی مثل کارواش است. دستگاه کارواش یکی از بهترین تجهیزات نظافتی است که که آب را با فشار بسیار بالا با استفاده از نازل روی سطح می‌پاشد. آبی که با فشار بالا از نازل خارج می‌شود، شستشو و جرم گیری سطوح، شستشوی نمای ساختمان و آلودگی های ایجاد شده را پاک می کند. برخلاف نام این دستگاه تنها کاربرد کارواش شستشوی ماشین نمی‌باشد. بلکه سهولت و سرعت استفاده از این ابزار پر قدرت و کارآمد باعث شد تا نمونه های خانگی آن نیز تولید شود و در کمترین زمان، بیشترین حجم از نظافت و شستشوی سطوح مختلف انجام یابد. اگر برای خرید این کالا دچار تردید هستید، مطالعه کاربردهای دیگر دستگاه کارواش خانگی و مزایای استفاده از آن می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

انواع کارواش

کارواشها در ابتدا دستی بودند و سرعت پایینی داشتند. به مرور با افزودن موتور و پمپ شست و شو بر کیفیت و سرعت آنها افزوده شد و نوع سیار آنها نیز پا به عرصه گذاشت. همین طور کارواش ها براساس منبع تغذیه انواع متنوعی دارند، کارواش زغالی، کارواش دینامی، کارواش نوع برقی ، بنزینی، کارواش سیار خانگی، کارواش ثابت واترجت فشار قوی، اتوماتیک، کارواش بخار ثابت و…

کارواشهای سیار خانگی

کارواش‌های سیارخانگی با توجه به نوع کاربرد آنها غالبا در سه سایز ارائه می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کارواشهای سایز کوچک : این کارواشها قادر به ایجاد حداقل 100 بار فشار در آب می‌باشد و اغلب برای مصارف خانگی، شستشوی ماشین، حیاط ، شیشه، دوچرخه و… به کار برده می‌شود.
  • کارواش های  خانگی متوسط : با حداقل میزان فشار آب برابر 130 بار که برای کاربری‌های متوسط همچون شست و شوی دیوار ، نرده، جدول یا نمای ساختمان‌ها مناسب هستند.
  • واترجت یا کارواش خانگی بزرگ: کارواشهای سایز بزرگ با حداقل 160 بار میزان فشار مناسب برای مصارف صنعتی و خانگی، عملیات رنگ برداری و جرم گیری هستند.

کاربرد انواع کارواش خانگی

این تجهیزات خانگی ، کاربرد های مختلفی در شستشو و نظافت خانه دارند. در ادامه چند مورد از کاربرد های انواع کارواش خانگی  را مورد بررسی قرار می دهیم.

جرم زدایی سطوح کف حیاط و شستشوی وسایل نقلیه و تجهیزات داخل حیاط

دستگاه کارواش خانگی با پاشش آب فشار قوی، آلودگی ها و جرم های سرسخت سطح خودرو و جدولهای کنار باغچه یا تجهیزات حیاط منزل را جرم گیری کرده و آلودگی  را از این سطوح  جدا می نماید. با استفاده از این وسیله با صرف هزینه اندک، در مدت زمان کمی محیطی پاک و زیبا تجربه خواهیم کرد.

رفع جرم های سطح زمین و دیوار ها

کف حیاط و پارکینگ در منازل مسکونی به خاطر تردد افراد و عبور خودرو، بارندگی و دیگر عوامل همیشه در معرض آلودگی است. اگر سنگفرش و موزاییک کف حیاط بصورت هفتگی یا دو هفته یکبار شستشو نشود، این سطوح مالامال از آلودگی های عمیق خواهد بود. از طرفی شستشوی دستی نرده ها و مبلمان فضای باز بسیار زمان بر بوده و به نیروی زیادی نیاز دارد. کارواش خانگی در زمانی کوتاه تمامی آلودگی های سطحی را پاک می کند.

شستشوی باربیکیو

شستشو و نظافت کباب پز یکی از دشوارترین کارهای نظافتی در ویلاها و خانه باغها و گاها در حیاط ساختمان های مسکونی می باشد. سیم کشیدن به میله‌های منقل و استفاده از جرم گیر و مواد شوینده  در نظافت این سطوح ، زیاد نمی تواند کارآمد عمل کند.  چیزی که مشخص است این است که تمامی آلاینده های چرب و روغنی را نمی توان با شیوه های سنتی بر طرف نمود. اما دستگاه های واترجت خانگی با استفاده از پاشش پر فشار آب تمامی آلاینده های چسبیده به سطوح را پاک می کنند.

نماشویی واحد های مسکونی

بیشتر ساختمان ها بر اثر گذشت زمان در اثر آلاینده ها و بارندگی و شرایط جوی، دچار آلودگی های ظاهری شده و تغییر چهره می دهند. نصب داربست یا دیگر روش های شستشوی سنتی، بسیار سخت، خطرناک، زمان بر و اغلب پر هزینه است. استفاده از این ابزار به سرعت بخشیدن و کاهش هزینه ها و سختی نظافت کمک کرده است.

شستشوی وسایل داخل منزل مانند میز و صندلی‌ها

وجود و تجمع آلودگی در میز و صندلی از کیفیت سلامت وسایل و زیبایی آن می کاهد. از این رو نظافت آنها چهره خانه را عوض می کند. به کارگیری کارواش خانگی در شستشوی سطوح مبلمان با افزایش سرعت و کیفیت نظافت، راه حلی مناسب و کارآمد در حفظ سلامت افراد خانه است.

شستشو و تمیز کردن پنجره‌ها:

آلودگی ها و مواد زائد در لابلای  منافذ و درز لای پنجره ها جای گرفته و به مرور باعث فرسودگی لابلای شیشه و پنجره می شوند. از این رو استفاده از کارواش برای حذف آلودگی ها و برطرف کردن آلاینده های عمیق موجود در این سطوح  کارآیی بسیار بالایی دارد. از طرفی بخاطر دست گیر بودن موقعیت برخی از پنجره ها  شستشوی با فشار، راحتتر از دستمال کشیدنهای سنتی است.

شستشو و نظافت پارکینگ و پشت‌بام:

لاستیک خودرو بر اثر تماس مداوم سطح معابر شهری به آلاینده ها و آلودگی های مختلف دچار آلودگی شده و با انتقال این آلودگی ها به پارکینگ ساختمان ها، آنها را دچار آلودگی های مختلف میکند. از طرفی نظافت ایزوگام یا سطوح بتنی در پشت‍‌بام یا پارکینگ، با روش های شستشوی عادی و معمولی بسیار دشوار است. این دستگاه برای این نوع کاربرد عالی عمل می کند.

شستشوی خودرو در منزل

کارواش خانگی تنوع گسترده ای از نظر میزان فشار پاشش آب و موتور دارد. مصرف کم آب، عدم نیاز به زحمت زیاد و سرعت بالای شستشو، از مزایای شستشوی خودرو و دیگر وسایل نقلیه با این دستگاه است. شستشوی انواع وسیله نقلیه مانند موتور و دوچرخه هم از کاربرهای دیگر این وسیله می تواند باشد.

و اما:

شستشو و جرم گیری استخر بدون آنکه به بندکشی‌های آن صدمه‌ای وارد شود و رنگ برداری سطوح مختلف یا چربی زدایی ابزارآلات مختلف از دیگر کاربردهای این وسیله می تواند باشد.

کارواش زغالی بهتر است یا کارواش دینامی

در این مبحث در بین انواع متنوع کارواشهای خانگی ،به نوع زغالی و دینامی این محصولات خواهیم پرداخت. اگر در انتخاب بین  این دو محصول دچار سردر گمی شده‌اید و دوست دارید با مقایسه مزایا و معایب هر یک تصمیم نهایی جهت خرید بگیرید، بهتر است در ابتدا معرفی کلی از هر دو نوع محصول داشته باشیم.

معرفی کارواش خانگی زغالی

موتور کارواش های ذغالی شباهت بسیاری به موتورهای القایی دارند. این کارواشها وزن سبکی داشته و از استهلاک بالایی برخوردار هستند. کموتاتور یکی از اجزایی است که فقط در موتورهای ذغالی وجود دارد و وظیفه آن انتقال جریان بین قسمت ثابت و متحرک به کمک ذغال و تغییر جهت جریان خروجی روتور است. اگر چه این کارواشها به موتورهای القایی نزدیکند اما بین آنها  تفاوت هایی هم موجود است.

یکی از این تفاوت ها مرتبط با روتور یا آرمیچر است به طوری که در کارواش ذغالی آرمیچر دارای سیم پیچی می باشد، در صورتی که آرمیچر موتورهای دینامی هسته ای هستند. هم چنین کموتاتور یا کالکتور موتورهای ذغالی جمع و جورتر و قابل حمل‌تر است. علت محبوبیت کارواش خانگی ذغالی در بازار فروش ایران این است که این محصول در دسته ی کارواش های خانگی برقی ارزان قیمت قرار دارد و همین مورد سبب شده تا طرفداران زیادی را در بازار فروش کارواش های خانگی به خود اختصاص دهد.

کارواش ذغالی
نمونه ای از کارواش ذغالی

معرفی کارواش  خانگی دینامی

کارواش خانگی دینامی ابزاری برای تمیز کردن و محافظت از نمای بیرونی خودرو یا ساختمان بدون نیاز به کارواش حرفه ای است. این وسیله از ترکیبی از جت‌های آب پرفشار و محلول‌های تمیزکننده مخصوص برای حذف سریع کثیفی تشکیل یافته است. کارواش دینامی هم در صنعت و هم در خانه مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی های چشمگیری که باعث شده کارواش خانگی دینامی در بین مشتریان از محبوبیت بالایی برخوردار باشد قدرت بالای آن، استهلاک ناچیز، راندمان بالا، در دسترس بودن قطعات و لوازم جانبی، لرزش و صدای کم این محصول است. بطور کلی میتوان از کارواش خانگی دینامی در کارهایی با قدرت بالا استفاده نمود و به این ترتیب با حداقل تجهیزات می توان در زمان و هزینه صرفه جویی قابل توجهی انجام داد.

مزایا و معایب کارواش دینامی و زغالی:

ممکن است در هنگام خرید کارواش خانگی ، بین کارواش‌های دینامی و کارواش‌های زغالی مردد شوید. اینکه کدوم یک از این کارواش‌ها برای کار شما مناسب هستند کاملا به نحوه‌ی استفاده و نوع کاری که از این ابزار انتظار دارید بستگی دارد. در ادامه به تعدادی از تفاوتهای این دو مدل اشاره می کنیم.

تفاوت در موتور:

تفاوت اصلی در موتور های این دو کارواش به خاطر نحوه عملکرد آنها است. در موتور نوع دینامی جریان الکتریسته با عبور از سیستم سیم پیچی تبدیل به نیروی الکترومغناطیس می شود و نیروی حرکتی موتور را به وجود می آورد. اما در کارواش‌های زغالی ،انتقال جریان الکترسیته به موتور توسط ذغال انجام می شود.

طول عمر و قدرت:

قدرت مدل دینامی  بیشتر است و برای کارهای سنگین و حرفه ای پیشنهاد می شود.

استهلاک دو دستگاه:

 استهلاک کارواشهای زغالی بیشتر از کارواش‌های دینامی ‌می‌باشد ولی و در طول مدت مصرف، ذغال ساییده شده باید عوض شود.

تفاوت در تولید صدا:

در مقایسه صدا ، کارواشهای زغالی  به مراتب صدای بیشتری از کارواش‌های دینامی تولید می‌کنند. 

تفاوت در قیمت:

بخاطر تفاوت قدرتی که بین این دو دستگاه حاکم است، کارواش دینامی یا القایی قیمت بالاتری نسبت به نوع زغالی دارد.

تفاوت در وزن :

از ایرادات کارواش دینامی می‌توان به وزن بالای آن نسبت به کارواش ذغالی اشاره کرد. کارواش‌های ذغالی وزن سبک و قیمت مناسب تری  نسبت به کارواش‌های دینامی دارند.

تفاوت در تداوم کار:

موتورهای القایی قابلیت کار مداوم بیشتری را دارا می‌باشند و نیازمند خنک کاری نیستند اما از موتورهای زغالی نباید زیاد کار کشید و باید در وسط کار اجازه داد که استراحت کنند. 

هزینه تعمیر :

هزینه تعمیر کارواش ذغالی به مراتب از کارواش دینامی کمتر می‌باشد.

تفاوت در میزان کارایی :

استفاده از کارواشهای دینامی باعث افزایش کارایی و استهلاک کم دستگاه می‌شود. ولی موتورهای ذغالی برای کارهای خانگی و سبک بکار می روند.

هزینه نگهداری:

کارواش ذغالی نیاز به تعویض ذغال دارد که باید سالی یکبار ذغال آن تعویض شود. اما کارواش دینامی نگهداری راحتتری دارد.

در نهایت

هر کدام از موتور های کارواش خانگی ویژگی ها و مزیت های خاص خود را دارند. با توجه به آنچه که صحبت شد موتورهای دینامی دارای مزایای بالاتری هستند ولی کارواش‌های ذغالی هم کاربردهای خاص خود را دارند. در نهایت این شمایید که بسته به انتظارات خود می توانید تصمیم بگیرید. جی صنعت همراه شما برای انتخاب برتر است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *