تفاوت سنباده لرزان و گردان – اجزاء و مزایا و معایب هرکدام

سنباده لرزان و گردان، ابزارهایی هستند که به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز شناخته می‌شوند. این ابزارها برای پالایش و صیقل دادن سطوح فلزی، سنگ‌های قیمتی و چوب به کار می‌روند. در این مقاله، تفاوت‌ها، مزیت‌ها و معایب دو نوع سنباده لرزان و گردان را بررسی خواهیم کرد.

سنباده لرزان چیست؟

سنباده لرزان، یک ابزار الکتریکی است که برای پالایش و صیقل سطوح مختلف به کار می‌رود. در این نوع سنباده، سرعت گردشی طبقه‌ای که «صفحه سنباده» در آن قرار دارد، کنترل می‌شود و باعث تولید ارتعاشات کوچک در آن می‌شود که به پالایش و صیقل سطوح کمک می‌کند.

انواع سنباده لرزان

سنباده لرزان دارای دو نوع گرد و مستطیل است. در سنباده لرزان گرد، صفحه دستگاه به صورت دایره ای شکل بسته است و در سنباده لرزان مستطیل، صفحه سنباده به صورت مستطیلی شکل بسته است. سنباده لرزان گرد، برای پالایش سطح صاف و سطوح منحنی مناسب است. این نوع سنباده به دلیل شکل گردی که دارد، امکان پالایش سطوح با شکل های پیچیده را نیز داراست.

مزیت‌های سنباده لرزان عبارتند از:

1. کارایی بالا

سنباده لرزان، برای پالایش سطوح با دقت بالا و تمیز کاربرد دارد. به دلیل وجود قابلیت تنظیم سرعت، این نوع سنباده برای پالایش سطوح حساس نیز مناسب است.

2. کوچک و قابل حمل

سنباده لرزان، دارای اندازه کوچک و وزن سبکی است. برای افرادی که به دنبال ابزاری کوچک و قابل حمل برای کارهای خانگی یا تعمیرات ساده هستند، این نوع سنباده مناسب است.

3. قابلیت تنظیم سرعت

سنباده لرزان اجازه تنظیم سرعت گردش صفحه سنباده را دارد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا سرعت صفحه سنباده را برای نوع سطح و کاربرد مورد نظر خود تنظیم کنند.

معایب سنباده لرزان

با وجود مزایای بسیاری که نوع لرزان دارد، چندین معایب نیز دارد:

1. زاویه پالایش محدود

سنباده لرزان فقط در زاویه یعنی عمود بر سطحی که می‌خواهید پالایش کنید، کارایی دارد. اگر به دنبال پالایش سطوح منحنی هستید، بهتر است از سنباده لرزان گردان استفاده کنید.

2. حساسیت به فشار زیاد

استفاده بیش از حد از فشار بر این دستگاه می‌تواند باعث آسیب دیدن صفحه سنباده شود. به دلیل حساسیت بیشتر سنباده لرزان نسبت به نوع گردان، نمی‌تواند با سطوح بسیار سخت و مقاوم کار کند.

سنباده گردان چیست؟

در سنباده گردان، سطح پالایش شده با تماس مستقیم صفحه سنباده با سطح قابل پالایش ایجاد می‌شود. در این نوع سنباده، یک صفحه ساده گردان به صورت چرخان بر روی یک محور قرار می‌گیرد. این گردان در سرعت‌های مختلف قرار می‌گیرد و همچنین می‌توان تنظیمات دیگری را نیز برای کنترل کیفیت و سرعت صفحه گردان اعمال کرد. مزیت‌های سنباده گردان عبارتند از:

سنباده گردان
سنباده گردان

1. قابلیت پالایش سطوح بسیار سخت

سنباده گردان، برای پالایش سطوح سخت و مقاوم به کار می‌رود. با توجه به قدرت بالایی که در این نوع سنباده وجود دارد، می‌تواند با سطوح بسیار سخت و مقاوم نیز کار کند.

2. عملکرد بسیار سریع تر

سنباده گردان، عملکرد سریعی دارد و به دلیل حرکت گردان صفحه سنباده، این نوع سنباده به صورت خودکار می‌تواند سطوح را پالایش کند.

3. مصرف کمتری از صفحات سنباده

در سنباده گردان، صفحات سنباده کمتری مصرف می‌شوند. به دلیل اینکه سطح پالایش شده با تماس مستقیم صفحه سنباده با سطح قابل پالایش ایجاد می‌شود، طول عمر و کارایی این صفحات بیشتر و بهتر است.

معایب سنباده گردان

با وجود مزایای بسیاری که سنباده گردان دارد، چندین معایب نیز دارد:

1. خطر بریدگی سطوح

در صورت استفاده نادرست از سنباده گردان، خطر بریدگی سطوح فلزی وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل، باید از حرکت‌های صحیح برای استفاده از سنباده گردان استفاده کرد.

2. قابلیت پالایش سطوح منحنی محدود

سنباده گردان برای پالایش سطوح صاف و منحنی مناسب است، اما برای سطوحی با شکل پیچیده و منحنی فراوان، ممکن است کارایی آن پایین باشد.

اجزاء سنباده لرزان

اجزاء دستگاه سنباده لرزان شامل موارد زیر است:

1. موتور الکتریکی

موتور الکتریکی قسمتی اساسی از دستگاه سنباده لرزان است که در آن برای تولید حرکت از نوع لرزشی، از یک موتور الکتریکی استفاده می‌شود.

2. صفحه سنباده

صفحه سنباده قسمتی است که با استفاده از لرزش‌هایی که توسط موتور الکتریکی ایجاد می‌شود، سطح قابل پالایش را به صورت مکرر پالایش می‌کند.

3. دسته دستگاه

دسته دستگاه محل نگهداری دست‌های کاربر و کنترل جهت و سرعت صفحه سنباده را فراهم می‌کند.

4. منبع تغذیه

منبع تغذیه دستگاه سنباده برای تأمین برق مورد نیاز موتور الکتریکی و دیگر قطعات دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5. سیستم کنترل و تنظیم سرعت

سیستم کنترل و تنظیم سرعت جهت تنظیم سرعت و توان خروجی موتور الکتریکی به کار می‌رود. این سیستم به کاربر این امکان را می‌دهد تا سرعت و توان خروجی دستگاه را برای کاربردهای مختلف تنظیم کند.

6. بدنه دستگاه

بدنه دستگاه علاوه بر ارائه حمایت و پایداری برای دیگر قطعات دستگاه، به عنوان قسمتی از دستگاه نیز شناخته می‌شود.

ترکیب این اجزاء به همراه تنظیمات مختلف سرعت و کیفیت، باعث ایجاد یک دستگاه سنباده لرزان قدرتمند و کارآمد می‌شود که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز، برق و الکترونیک، خودروسازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

استفاده از سنباده لرزان و گردان برای پالایش و صیقل سطوح، از ابزارهای ضروری در صنعت ساخت و ساز است. هر دو نوع سنباده دارای مزایا و معایبی هستند که بر اساس نوع سطح و کاربرد مورد نظر باید تصمیم گیری شود. با توجه به مزایای بیشتر سنباده گردان، برای پالایش سطوح سخت و مقاوم و انجام کارهای سریع، استفاده از آن مناسب است. اما برای پالایش سطوح منحنی، نوع لرزان بهترین گزینه است.

قبل از استفاده از هر دو نوع سنباده، باید از تجهیزات ایمنی مانند ماسک و دستکش استفاده کنید و حرکت‌های صحیح را برای جلوگیری از خطرات بیشتر آموزش ببینید. در نهایت برای مشاهده و خرید سنباده لرزان میتوانید به فروشگاه جی صنعت مراجعه کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *