دستگاه جوش چیست؟ معرفی انواع آن و کارایی هرکدام

پر فروشترین و با کیفیت ترین دستگاه جوش اینورتر کدام است؟ با انواع اینورتر جوشکاری تا چه میزان آشنا هستید؟ بطور کلی انواع دستگاه جوش عبارتند از ترانسفورماتور، رکتیفایر، ژنراتور و اینورتر که اینورتر جوشکاری جدیدترین و پیشرفته ترین نسل دستگاه جوش است. منبع تغذیه دستگاه اینورتر قادر به فراهم آوردن جریان بالای جوشکاری می باشد. مزیت اینورتر نسبت به سایر دستگاه های جوش این است که در این دستگاه كيفيت جوشكاری افزايش می یابد و در مصرف انرژی صرفه‌جويی می شود. به علاوه جوشكاری با اينورترها فاقد هرگونه آلودگي صوتی می باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع اینورتر جوشکاری(دستگاه جوش)  و اینکه کدام برای چه مصرفی بهتر است با جی صنعت همراه شوید.

دستگاه اینورتور چیست؟

اینورتر یکی از جدیدترین فناوری‌های صنعت جوشکاری است که از آخرین فناوری پیشرفته سیلیکونی برای کنترل الکترونیکی فرایند جوشکاری استفاده می‌کند. منبع تغذیه این دستگاه، توانایی فراهم آوردن جریان بالا برای جوشکاری را دارد. اینورتر به کمک یک سری رکتیفایر و سوییچ حالت جامد، جریان متناوب 60 هرتز (AC) برق ورودی را به جریان (DC) خروجی تبدیل می کند . طی فرآیند جوشکاری، دستگاه جوش جریان برق را به یک میله به نام الکترود می‌رساند. اکترود که اغلب از جنس آهک، سلولز، اکسید سدیم، خاک رس و… ساخته شده، ذوب می‌شود و با پر کردن فضاهای خالی و در نهایت سرد شدن، اتصالات قوی ایجاد می‌کند. یکی از مزیت‌های اصلی اینورتر جوشکاری این است که کوچک، فشرده و به نوعی قابل حمل است و از ترانسفورماتورهای خیلی کوچکی استفاده می‌کند. در مقابل، دستگاه‌های جوش قدیمی بسیار دست و پا گیر هستند و نمی‌توان از آنها در فضاهای محدود استفاده کرد.

انواع اینورتر جوشکاری

به صورت کلی اینورتر جوشکاری را میتوان به انواع اصلی زیر تقسیم بندی کرد:

  • دستگاه جوش برق
  • دستگاه جوش CO2
  • دستگاه جوش CO2 دبل پالس
  • دستگاه جوش آرگون
  • دستگاه جوش آرگون AC/DC
  • دستگاه جوش آرگون پالسی

برای معرفی بیشتر در ادامه تعریفی از هر کدام خواهیم داشت.

دستگاه جوش برق

کیفیت جوشکاری را بالا برده انرژی کمی مصرف می کند. تعادل مناسب قوس آنها باعث شده بادوام باشد و به هنگام کار آلودگی صوتی ایجاد نکند. توانایی در کنترل مشخصه های دینامیکی دستگاه اینورتر در شرایط متفاوت از دیگر ویژگی و مزیتهای این دستگاهها می باشد. بازه کاری اینورتر برقی بالا بوده و در مقابل دستگاه های جوش قدیمی بسیار کار آمد عمل می کند. در نهایت اینکه سبک بوده به راحتی حمل می شوند.

کاربرد: این نوع دستگاهها در ایجاد اتصالات پروژه‌های ساختمانی، صنایع خودروسازی، صنایع کشتی سازی، مترو و قطارهای ریلی، صنایع شیمیایی و هواپیماسازی کاربرد دارند.

دستگاه جوش CO2

دستگاه جوش اینورتر Mig Mag (CO2) دستگاه جوشکاری است که از یک اینورتر برای کنترل خروجی قوس استفاده می کند و امکان جوشکاری دقیق تر و کارآمدتر را فراهم می کند. معمولاً برای جوشکاری MIG/MAG استفاده می شود، که در آن یک الکترود سیم به طور مداوم از طریق یک تفنگ جوش تغذیه می شود و یک قوس الکتریکی بین سیم و فلز پایه ایجاد می شود. اینورتر برای یک جوشکاری قوی از امکان تنظیم جریان و ولتاژ جوش استفاده می کند. دستگاه جوش اینورتر Mig Mag (CO2) بر روی آلومینیوم، فولاد، فولاد ضد زنگ استفاده می شود. اینورتر (CO2)  امکان استفاده از طیف گسترده ای از کاربردهای جوشکاری را فراهم می سازد.

کاربرد: از این دستگاه در صنایع خوردو سازی، صنعت کشتیرانی، تجهیزات ساختمان و صنعت نفت و گاز و …. استفاده می شود.

دستگاه جوش CO2
نمونه ای از دستگاه جوش CO2

دستگاه جوش CO2 دبل پالس

دستگاه جوش دو پالس CO2 نوع بعدی دستگاه جوش است که علاوه بر پارامترهای استاندارد جوشکاری، یک ویژگی پالسی را نیز ارائه می دهد که امکان کنترل سرعت جوش را در دو مرحله فراهم کرده و از دو سطح متفاوت برق استفاده می کند. با این ویژگی در کنار کیفیت بصری بالای جوشکاری، هزینه را نیز پایین نگه می دارد. اینورتر مذکور علاوه بر پارامترهای استاندارد جوشکاری،با ویژگی پالسی که ارائه می دهد، امکان کنترل سرعت جوش را در دو پالس بالا و پایین ارائه می دهد. یک پالس جریان کم و یک پالس جریان بالا که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. البته بسیاری از افراد به دلیل کیفیت جوشکاری، روش تیگ را انتخاب می کنند، اما استفاده از این روش، در مقایسه با روشهای MIG / MAG کارایی پایین‌تری دارد.

کاربرد:  از جوشکاری پالسی MIG می توان در همه موقعیتها استفاده کرد. بطوری که این وسیله برای جوشکاری آلومینیومضخیم و باریک کاربرد دارد  و در بخشهای ضخیم تر ، این امر به حداقل میزان خرابی جهت جابجایی مجدد قطعات کمک می کند.

دستگاه جوش آرگون

دستگاه اینورتر آرگون نوع دیگری از از مهمترین روشهای  جوش‌کاری در صنایع مختلف کوچک وبزرگ پتروشیمی، نظامی، دریایی، هوایی، نیروگاه‌های برق و …است. علت این نامگذاری بیشتر به خاطر استفاده از گاز آرگون در این فرایند جوشکاری است. این اینورتر جوشکاری از قوس تنگستن تحت پوشش گاز محافظ برای ایجاد جوش استفاده می کند.جوش‌کاری تیگ (TIG)دارای مزیت تنظیم جریان  است که این باعث افزایش کیفیت  نحوه جوش می شود. علاوه بر این مزایا، اینورتر TIG یا آرگون قابل حمل است و می تواند در طیف گسترده ای از کاربردهای جوشکاری استفاده شود.

کاربرد: متداول ترین موارد استفاده از آرگون در جوشکاری مس و جوشکاری آلومینیوم با آرگون است.

دستگاه جوش آرگون
نمونه ای از دستگاه جوش آرگون

دستگاه جوش آرگون AC/DC

دستگاه جوش آرگون AC/DC نوعی دستگاه جوش است که از قوس الکتریکی برای ایجاد جوش استفاده می کند. معمولاً برای جوشکاری فلزاتی مانند آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و چدن استفاده می شود. قوس با عبور جریان الکتریکی از یک الکترود تنگستن که معمولاً توسط گاز بی اثری مانند آرگون احاطه شده است، تشکیل می شود. دقت بالا در دستگاه جوش آرگون AC/DC باعث شده که این ابزار به گزینه ای محبوب برای جوشکاران حرفه ای تبدیل گردد.

کاربرد: جوش آرگون در اتصال لوله های تحت فشار کاربرد فراوانی دارد بطوری که برای جوش دادن صفحات نازک و بسیار ظریف از این شیوه جوشکاری استفاده می شود.

دستگاه جوش آرگون پالسی

یکی دیگر از انواع اینورتر جوشکاری بنام آرگون پالسی که از یک گاز بی اثر مانند آرگون برای ایجاد قوس و ایجاد جوش استفاده می کند. قوس با عبور جریان الکتریکی از یک الکترود تنگستن که گاز بی اثری آرگون  است، طراحی شده است. دستگاه جوش آرگون پالسی نسبت به سایر دستگاه های جوش قادر به ارائه جوش دقیق و قابل کنترل‌تری است و همچنین دارای مزیت تنظیم جریان برای کاهش پاشش و افزایش کیفیت جوش است.

کاربرد: روش پالسی برای فلزات نازک، جوشکاری هنری، جوشکاری فلزات غیر آهنی همچون آلومینیوم و سایر فلزات هادی حرارتی  و جوشکاری بر روی سطوح با نفوذ عمیق و گرمای کمتر بکار برده می شود.  

بهترین برند دستگاه جوش خارجی

برای خرید دستگاه جوش باید در نظر داشته باشید، که آیا دستگاهی که برای یک فرآیند جوشکاری خاص می خواهید به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می کند یا اینکه یک دستگاه جوش چند فرآیندی می تواند همین کار را انجام دهد؟ در انتخاب بهترین برند نیازهای آمپر و توان موجود دستگاه را در نظر بگیرید. اگر بخواهید آلومینیوم را جوش دهید، به آمپر یا توان بیشتری نیاز دارید. تعدادی از بهترین اینورتر جوشکاری تولید شده خارجی و ایرانی موجود در بازار در لیست محصولات فروشگاه جی آمده است.لذا لازم است قبل از تصمیم به خرید میزان انتظار خود را با توانایی نوع محصول تطبیق داده باشید.

قیمت بهترین اینورتر جوشکاری

یکی از مهمترین معیار موثر و تعیین کننده در قیمت اینورتر برند تولیدکننده دستگاه است. برای تهیه بهترین برند دستگاه خارجی باید  قیمت بالاتری هم پرداخت نمایید. این روزها برخلاف گذشته وجود نمایشگر دیجیتال اینورتر برای تنظیمات دستگاه، باعث افزایش قیمت کالا می شود. در تعیین قیمت اینورتر جوشکاری، هر چه مقدار شدت جریان تولیدی بالاتر باشد، دستگاه قوی تر شده و در نتیجه قیمت بالاتری پیدا خواهد کرد.اما اگر از اینورتر برای مصارف خانگی استفاده می کنید و نمی خواهید بیشتر هزینه کنید، توانایی تولید شدت جریان حداکثر ۲۰۰ آمپر نیز کافی می باشد.

 چرخه عملکرد دستگاه جوش مدت زمانی است که دستگاه می تواند بی وقفه جوشکاری کند. اگر این چرخه برابر با %۱۰۰ باشد، یعنی این دستگاه به هیچ وقفه ای برای خنک کاری نیاز ندارد اما  اگر چرخه عملکرد دستگاه اینورتر برابر با ۵۰% باشد، یعنی در یک بازه زمانی ۱۰ دقیقه ای کار، دستگاه به پنج دقیقه زمان برای خنک کاری احتیاج دارد. بنابراین چرخه عملکرد بالاتر قیمت اینورتر جوشکاری را بالا می برد. و در نهایت اینکه هرچه متعلقات این دستگاه باکیفیت تر و تکمیل تر باشد، در قیمت اینورتر جوشکاری تاثیر خواهند گذاشت. در یک جمع بندی کلی ، قیمت دستگاههای جوش ایرانی از یک و نیم میلیون شروع می شود و تا 50 میلیون در بازارهای ایران خرید و فروش می شود.

پرفروش ترین اینورتر جوشکاری

آنچه که در تعیین پرفروش ترین اینورتر جوشکاری موثر است، نوع قطعه، ضخامت، میزان نفوذ جوش و نحوه جوشکاری دستگاه مورد نظر است. نکته دوم سایکل یا دیوتی دستگاه است که  نشان می دهد دستگاه شما، چند درصد میزان خروجی دارد. اصولا دستگاه های صنعتی با حداکثر آمپراژ ۸۰% دیوتی و دستگاه های خانگی حدود ۶۰% دیوتی سایکل با حداکثر آمپراژ هستند. مورد سوم سبک بون کالاست. اینکه در طراحی سیستم های جدید IGBT همه دستگاهها به سمت سبک شدن با کارایی و دیوتی سایکل بیشتر به پیش می روند را نباید منکر شد. و در نهایت قیمت دستگاه است که قطعا نوع برند گرانتر خواهد بود. اما دستگاه های با گارانتی داخلی که از صحت گارانتی آن اطمینان دارید گاها مشابه نمونه های خارجی ساخته شده  و در رده نمونه های پرفروش قرار می گیرند.

نتیجه گیری

دستگاه اینورتر جوشکاری به دلیل تنوع و مزایای بیشماری‌ که دارد، به طور گسترده در صنایع مختلف، به ویژه در حوزه ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار جوش در سازه‌های فلزی به وفور جهت ایجاد اتصال قوی بین قطعات مختلف سازه‌ای و غیره سازه‌ای به کار گرفته می‌شود. دلایل استفاده زیاد از این دستگاه را می‌توان به راندمان بالا، حداقل انرژی مصرفی، سطح جوشکاری قوی، قیمت مناسب و حمل آسان آن ارتباط داد. اگر می خواهید بهترین و ارزانترین دستگاه جوش اینورتر را پیدا کنید، از اجناس فروشگاه ما دیدن فرمایید. جهت مشاوره، هماهنگی و یا هر گونه سوال یا راهنمایی با همکاران بخش فروش جی صنعت در ارتباط باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *