ویژگی براشلس بودن دریل شارژی چیست؟ تفاوت آن با نوع معمولی

خرید موفق انتخاب محصولی است که با کمترین قیمت، بیشترین کارایی را داشته باشد. خریدار ابزار برقی هستید و دوست دارید انتخابی داشته باشید که برایتان صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد. بین ویژگی براشلس بودن یک دریل شارژی و مزایا و معایب آن با دریل شارژی معمولی دچار سر درگمی شده اید.  هر چند می دانید خصوصیاتی نظیر جنس قاب و بدنه اهمیت دارند ولی موتور دستگاه  برایتان اهمیت بیشتری دارد. البته حق هم دارید موتور دستگاه ویژگی اصلی یک ابزار است که کیفیت مطلوب آن را به گزینه‌ی ایده آل تبدیل می‌کند. نگران نباشید با جی صنعت ضمن معرفی ویژگی براشلس بودن یک دریل شارژی ، یک شناخت کامل از این موتورها کسب خواهیم کرد. پس در ادامه برای دانستن فرق دریل شارژی براشلس و معمولی همراه ما باشید.

دریل شارژی چیست؟

دریل ابزار پرکاربردی در کارگاه ها و سایت‌های ساختمانی ، تاسیساتی و تولیدی است که دارای انواع مختلفی می باشد. در بین طیف گسترده ای از این انواع یکی از محبوب ترین آنها دریل شارژی است. از دریل شارژی برای بستن و باز کردن انواع  پیچ و مهره ‌های مختلف استفاده می شود. در این دستگاه انواع مته، مته گردبر و دیگر ابزارها مانند سنباده چتری یا فرچه سیمی به سه نظام اتوماتیک دریل شارژی متصل میگردد که ممکن است حالت چکشی، کلید گازی، دور متغیر و چپ و راست گرد داشته باشد.

دریل شارژی به دلیل سبکی و حجم کوچک و به دلیل دارا بودن باتری، بدون نیاز به پریزبوده و از ابزار بسیار پرفروش بازار می ‌باشد. یکی از عوامل مهم در انتخاب و خرید بهترین دریل شارژی توجه به نوع موتور براشلس یا ذغالی دریل است که انواع دریل شارژی براشلس، جدیدترین و پرقدرت‌ترین نوع موتور دریل‌های شارژی می باشند.

دریل شارژی رونیکس
نمونه ای از انواع دریل شارژی

دریل شارژی براشلس یا دریل شارژی معمولی کدام بهتر است

یکی از سوال های مهم که برای هر خریداری ممکن است پیش آید این است که موتور دریل شارژی براشلس بهتر است یا موتور دریل شارژی معمولی؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بهتر است ابتدا به حوزه کاری و میزان انتظار خود و نوع کاری که قصد انجام آن را دارید؛ توجه کنید. بعد از آن بهترین موتور دریل را با توجه به گشتاور و بهره وری بالای آن انتخاب کنید. برای انتخاب بهتر آشنایی بیشتر با تفاوتهای آنها بسیار کمک کننده است. 

تفاوت اساسی دریل شارژی براشلس با دریل معمولی

این دو دریل مکانیزم یکسانی دارند. تفاوت هایی که میان آنها وجود دارد به نوع موتور، گشتاور، سرعت آنها و … مربوط می شود. اصلی ترین این تفاوتها در موتور دریل براشلس و موتور نوع معمولی است

موتور دریل شارژی براشلس چگونه کار می کند؟

در ساخت موتور دریل شارژی براشلس از تکنولوژی های پیشرفته هوشمند استفاده شده است که دارای ساختار بورد مدور پرینت شده مدرن هستند. موتور براشلس دارای یک کنترل کننده است که قابلیت تبدیل جریان DC به یک جریان فرکانس متغییر 3 فاز را دارد. این دستگاه  مجهز به یک کنترلر هوشمند IC  است که تمام اطلاعات لازم برای به کار انداختن موتور را دارا می باشد. همچنین به جای ذغال دارای آهن ربا است که باعث می شود بهره وری موتور بدون جاروبک بالا رفته و انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل شود. به این صورت که میدان‌های مغناطیسی دریل براشلس توسط IC کنترل می‌شوند. این IC به وسیله‌ی سنسور نیم اثر ساپورت می‌شوند که در عقب موتور کنترل قرار گرفته اند.

مکانیزم کار موتور دریل براشلس اینگونه است که در آنها آرمیچر وجود ندارد و نقش آرمیچر را روتور ایفا می کند. روتور در درون استاتور است و استاتور نقش بالشتک را دارد. همانطور که میدان رتور و شفت تغذیه می‌شودد،بدون استفاده از جاروبک، نیروی مکانیکی چرخشی  موتورتامین می‌شود.همچنین موتور های  این دریلها  دارای گشتاور بالایی هستند که در زمان کار با آنها می توان راندمان کاری خوبی را تجربه کرد.

دریل شارژی براشلس رونیکس
نمونه ای از دریل شارژی براشلس

موتور دریل شارژی معمولی چگونه کار می کند؟

یک موتوردریل شارژی معمولی با استفاده از انرژی ذخیره شده در یک باتری قابل شارژ برای ایجاد یک میدان مغناطیسی چرخشی که مته را به حرکت در آورد، کار می کند. در این موتورها علاوه بر سیم پیچی، ذغال نیز وجود دارد که مجموع ذغال و سیم پیچی باعث به وجود آمدن چرخش می شوند. موتورهای براش یا دریل معمولی از یک آرمیچر و بالشتک تشکیل شده‌اند. در ساختار داخلی دریل‌های معمولی آرمیچر دارای سیم پیچی است و در درون بالشتک قرار گرفته است.

روش کار به این صورت است که باتری جریانی به موتور می دهد که یک میدان مغناطیسی در آرمیچر ایجاد کند، این میدان با دو آهنربای ثابت استاتور تعامل می‌کند و یک حرکت چرخشی ایجاد می کند. موتور، میزان انرژی مکانیکی چرخشی را از آرمیچر به سه نظام منتقل می کند و دریل را می‌چرخاند. این حرکت چرخشی برای وارد کردن پیچ یا سوراخ کردن سطوح در موارد مختلف استفاده می شود.

مزایا و معایب دریل شارژی براشلس و دریل معمولی

برای پی بردن به مزایا و معایب این دو نوع دریل کافی است به تفاوتهای آنها اشاره ای داشته باشیم. در قسمت بالا در رابطه با موتور دو دریل شارژی براشلس و موتور دریل معمولی صحبت شد. تفاوتهای دیگری در زمینه‌های مختلف دیگر وجود دارد که در ادامه شما را متوجه آنها خواهیم ساخت. در نهایت این شما هستید که نسبت به نیاز خود در رابطه با خرید هر کدام باید تصمیم بگیرید.

تفاوت در قدرت تنظیم منبع تغذیه

یکی از بزرگ‌ترین مزایایی  موتورهای براشلس ، این است که در این موتورها با توجه به کاربردی که دریل برای شما دارد، قدرت و سرعت دستگاه را تنظیم می کنند. این ویژگی مهم در موتورهای براشلس باعث می شود تا باتری دیرتر خالی شده و در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

تفاوت در طول عمر طولانی تر

دریل های براشلس بدون براش هستند، بنابراین اصطکاک آنها کمتر بوده و این به معنای پارگی کمتر ، میزان سایش کمتر و گرمای کمتر است. این دریل‌ها دیرتر داغ کرده و دیرتر آسیب می بینند. در نهایت طول عمر دستگاههای براشلس بالاتر  از دریل شارژی معمولی است. بطور متوسط موتورهای براشلس، چیزی در ​​حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ساعت عمر دارند.

تفاوت قیمت دو نوع دریل

دریلهای براشلس از این جهت که کمی هزینه بر هستند قیمت گرانتری نسبت به نوع براش دارند. با این وجود کشش بازار برای این نوع دریلها بیشتر است. علت هم این است که زمانی که به هزینه تعویض برس و سایر دردسرهای  نوع براش دقت می کنید؛ ، قیمت آن ها تفاوت چندانی نخواهد داشت. از طرفی بالا بودن قیمت این نوع دریل وجود سنسورها و مدارهای الکتریکی پیچیده مورد نیاز برای کارکرد بهتر موتور می باشد.   

وزن سبکتر و اندازه کوچکتر

موتور دریل های براشلس در مقایسه با موتور دریل های عادی سبک تر و کوچک تر هستند. بطوری که یک دریل شارژی براشلس 25 درصد از مدل brushed خود کوچکتر است. این دریل ها بدنه کوچکی داشته و هیچ برسی ندارند، بنابراین جمع و جورتر می‌باشند. البته کوچک و سبک بودن این موتورها به دلیل مته قدرتمند تری که دارند، هیچ تاثیری در قدرت و توان آن ها ندارد.

تفاوت در میزان صدا

موتورهای براشلس نسبت به موتور دریل های معمولی به هنگام سوراخ کردن سطوح صدای کمتری تولید می کنند. به همین جهت این نوع دریل ها برای آپارتمانها و مصارف خانگی بهتر هستند. البته این امتیاز باعث شده که از سرو صدای کارگاه‌های حرفه‌ای هم تا میزان زیادی کاسته شود. از طرفی این دریل ها عمر باتری طولانی تر ، تشخیص خودکار بار و قدرت پیشرفته‌تری نسبت به نوع معمولی  دارند.

تفاوت در کاربرد و نگهداری

بزرگ ترین مشکل در دریل های brushed یا دریل شارژی معمولی تغییر برس است. شما باید بعد از هر ۵۰ ساعت ، براش خود را تغییر دهید. چون نوک آن ساییده شده و عملا کارایی خود را از دست میدهد.  پیدا کردن برس مناسب برای کار ممکن است زمانگیر باشد. در حالی که نوع براشلس فاقد برس بوده و نیازی به تغییر برس ندارد.

تفاوت راندمان

بطور کلی دریلهایی با موتور براشلس اصطکاک کمتری ایجاد می کنند. بخوبی می دانیم هر چه اصطکاک بیشتری تولید شود انرژی بیشتری نیز استفاده خواهد شد. .  هر چه انرژی به هنگام کار بیشتر باشد، کارکرد دستگاه نیز قدرتمند تربوده راندمان بالاتر خواهد شد. لازم به ذکر است که شارژ دریل‌های براشلس حدود 50 درصد بیشتر از دریل های معمولی است.

دارا بودن مزیت حسگر

دریل های براشلس هوشمند بوده و سنسور یا حسگر دارند. این ابزار زمانی که با یک سطح تماس پیدا می کنند، نوع آن را تشخیص داده و مطابق با محیط رفتار می کنند. مثلا رفتار دریل برای حفاری چوب متفاوت از سوراخ کردن بتن یا فلز است. به بیان ساده تر اینکه دریل های براشلس سرعت مته، منبع تغذیه و گشتاور را مطابق سطح مورد نظر تنظیم می کنند.

دریل شارژی براشلس بخریم یا  نوع معمولی؟

با توجه به صحبتهای بالا در سیستم موتور دریل براشلس از آهن ربا استفاده شده و اصطکاک تضعیف شده است. این خاصیت باعث شده در حین کار با براشلس، گشتاور بیشتری به وجود آید و انرژی الکتریکی با سرعت بالاتری به انرژی مکانیکی تبدیل شود. همانطور که در تفاوتهای این دو مجموعه ذکر شد، در دریل های شارژی براشلس سرعت بیشتری نسبت به دریل شارژی معمولی دارد. از این رو کارایی آنها در موارد مختلف، بیشتر است. اینکه شما بسته به نیاز خود کدام نوع را ترجیح دهید کاملا شخصی است. اما اشاره به این نکته هم ضروری است که امروزه در ساخت دریل ها بیشتر از موتور براشلس استقبال می شود.

کلام آخر جی صنعت

در این مقاله به طور کامل در رابطه با هر دو موتور دریل شارژی براشلس و معمولی صحبت شده و تفاوت بین هر دو نوع دریل معرفی گردید. در نهایت این شمایید که باید با بررسی موارد ذکر شده بتوانید بهترین دستگاه را برای کار خود تهیه نمایید. برای خرید دریل شارژی براشلس میتواننید به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه فرمایید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *